W jaki sposób niewielkim kosztem wypromować własny sklep internetowy?

W jaki sposób niewielkim kosztem wypromować własny sklep internetowy?

W jaki sposób niewielkim kosztem wypromować własny sklep internetowy?

by 15 listopada 2015

W dobie miliardów sklepów internetowych wielu branż ciężko zaistnieć. Corocznie biznesmeni wymyślają nowoczesne sposoby marketingu internetowego, pozwalającego na pojawienie się choć na chwilę. Niestety większość takich metod jest kosztowna na tyle, iż wielu właścicieli nie decyduje się na takie rozwiązania. Czy można zatem wypromować swój sklep internetowy samodzielnie, niewielkim nakładem kosztów? Okazuje się, że tak! I wbrew pozorom nie jest to wcale taka trudna sprawa!

Podstawą jest produkt. Tak brzmi podstawowa dewiza specjalistów od marketingu internetowego. Często jednak, wśród licznych narzędzi zostaje on zepchnięty na sam koniec bądź całkowicie pominięty. W przypadku omawianym, produktem jest sklep internetowy, który powstaje. Aby mieć pewność, że zostanie zauważony przez różnych klientów, istotna jest właściwa identyfikacja wizualna, o której nie można zapominać. Jak to osiągnąć? Podstawą są trzy rzeczy:

  • Naming , czyli prosto mówiąc nazwa danego sklepu. Jej atrakcyjność zależy od kreatywności i odpowiedniego podejścia. Nie powinna być wulgarna i specjalnie długa. To, co istotne przy tworzeniu nazwy to zwrócenie uwagi na jej powiązanie z daną branżą czy specjalnością. Dzięki temu klient może bezpośrednio zorientować się, sprzedażą jakich produktów specjalizuje się dany sklep. Wymyślenie nazwy przez profesjonalnego copywritera rozpoczyna się zwykle od 300-500 złotych.
  • Logotyp, czyli logo, które jest znakiem rozpoznawczym a jednocześnie wizytówką sklepu. Może składać się wyłącznie z grafiki bądź grafiki połączonej z tekstem. Badania psychologiczne potwierdzają, iż zachęcające logo wpływa na decyzję o wejściu do jakiegoś sklepu. Warto aby projekt był przemyślany. Nie zawsze duża liczba szczegółów jest kluczem do sukcesu. Czasem jest to kwestia prostego symbolu czy jednego znaku. Wymyślenie logo u freelancera to koszt rzędu 500 zł.
  • Copywriting, czyli słowa. To niezwykle istotne nie tylko przy budowaniu marki ale również utrzymywaniu się na rynku. Odpowiedni copywriter potrafi opisać wszystko w przystępny, kreatywny sposób, który dociera do wybranej grupy odbiorców. Test musi być ciekawy, perswazyjny i wzbudzający zainteresowanie produktem. Dzienna stawka profesjonalnego copywritera wynosi średnio ok. 15 złotych za 1000 znaków.

Marketing szeptany, czyli w jaki sposób właściwie szeptać?

Słowa w Internecie są podstawową i ogromną bronią. Szepcząc o swoim produkcie można uzyskać błyskawiczny rozgłos i zyskać cenne zainteresowanie sklepem internetowym. Jednak profesjonalne i korzystne „szeptanie” kosztuje. Przeciętnie można się spodziewać ceny ok. 1000 złotych za 500 publikacji. Stawka jest duża tym bardziej, iż na rynku pojawia się pseudo profesjonalistów, którzy mogą narobić więcej szkód niż korzyści. Dlaczego? Bowiem granica pomiędzy szeptaniem a spamowaniem jest bardzo niewielka. Zbyt duża czy oczywista ilość postów z odnośnikiem do konkretnego sklepu jest blokowana przez administratorów forów. Co gorsza jest też negatywnie odbierana przez potencjalnych klientów, do których rzekoma ma trafiać.

Najgorzej jest spamować. Stosowanie techniki kopiuj+ wklej, bez przemyślenia działa tylko negatywnie. Tworzenie wypowiedzi na wszelkiego rodzaju forach ma zachęcać do dyskusji. Sprawiać, że użytkownicy odbiorą takie działania pozytywnie. W innym przypadku traci się zdecydowanie więcej niż zmarnowany czas. Istotne również jest udzielanie się w sposób fachowy. Jeśli sprzedawane są sprzęty gospodarstwa domowego, dobrze jest udzielać się na takich branżowych forach i wspomagać użytkowników praktycznymi radami.

 

Niewielkie kroki do sukcesu- SEO i SEM.

Odpowiednie przygotowanie strony do zwiększenia jej widoczności w wyszukiwarkach internetowych jest kluczowe. Dlatego tak ważne są dwa terminy- SEO (będące optymalizacją pod kontem wyszukiwarek) oraz SEM (jako działania marketingowe w wyszukiwarkach). Wiele firm oferuje swoim klientom optymalizacje strony pod kątem wyszukiwarek. Co to oznacza? W praktyce tylko tyle, iż tworzone treści zawierają pewne słowa kluczowe, umożliwiające podbicie danej strony internetowej podczas wyszukiwania. Na pierwszym miejscu na świecie wśród wyszukiwarek jest oczywiście firma Google. Niestety wystarcza kilka nieodpowiednich ruchów, by powstała strona raz na zawsze zniknęła wśród tysiąca innych.

Pozycjonowanie strony nie jest trudną rzeczą, ale coraz więcej firm oferuje je w pakiecie wraz z budową samej strony. Zwykle pozycjonowanie od jednej do trzech fraz jest kosztem 300 złotych na miesiąc, co wydaje się dość niską ceną jak za widoczne i korzystne rezultaty działań. Choć do niedawna stosowano wariant fraz jednoczłonowych, obecnie odchodzi się od tego schematu na rzecz kilku wyrazów. I tak zamiast „Sprzęt AGD” powstają frazy „Profesjonalny sprzęt AGD”, „ Sprzęt AGD Warszawa” itp. Jak pokazują bowiem współczesne badania klienci szukają konkretów, i to właśnie dzięki nim można stworzyć wysoką pozycję na liście wyświetlanych stron.

 

Boks reklamowy, czyli czym zachęcić klienta?

Nowoczesne badania, potwierdzają tezę, iż pojawiające się reklamy w Internecie są czymś pożądanym i skutecznym. Z ich wyników wyłania się obraz użytkowników, co i rusz klikających w reklamy czy odpowiednie odnośniki. Jeśli zatem firma posiada już nazwę, logo, grafikę i hasła reklamowe, można to swobodnie zamknąć w jeden praktyczny baner. Jego koszt zwykle zależy od tego, czy obecność przeliczana jest na czas umieszczenia banneru na stronie bądź też liczbę odsłon. Zdecydowanie korzystniejsza wydaje się cena ustalana na podstawie odsłon. Ceny takich działań zaczynają się głównie w okolicach 60 a kończą nawet na 300 złotych. Wszystko jest bowiem zależne od wielkości i złożoności samej reklamy. Eksperci od marketingu internetowego podają, iż w skali miesiąca dobrze jest wydać ok. 1000 złotych- na kilka rodzajów takich bannerów, by wiadomość o istnieniu sklepu szybko się rozniosła w sieci.

 

Linki sponsorowane jako nowa moda dla właścicieli sklepów internetowych.

Reklama jest dźwignią handlu, wiadomo o tym nie od dziś. Dlatego coraz większą popularnością i skutecznością cieszą się linki sponsorowane. W jaki sposób je najłatwiej określić? Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której artykuł jest interesujący, zachęca do zakupu danego produktu. Zamiast więc szukać po wielu stronach jego odpowiednika czy właśnie tego modelu, wystarczy kliknąć w link, który podaje odbiorcy wszystko na tacy. To bardzo wygodne i jak wynika z wielu badań niezwykle skuteczne i częste zjawisko. Dzięki obecności linków sponsorowanych każdy internauta ma możliwość skorzystania z bezpośredniego przejścia do konkretnego produktu. Oczywiście wszystko należy robić z głową i nie przesadzać, aby powstałe linki pojawiały się naturalnie. Samo linkowanie to dość żmudna praca, dlatego najlepiej poprosić o jej wykonanie specjalne firmy, które działają w tym obszarze.

 

Podstawa- media społecznościowe.

Obecnie stanowią podstawę codziennego funkcjonowania. Są obecne w szkole, w pracy, na telefonach i smartfonach. Dostępne bezpośrednio i szybko tworzą wirtualną rzeczywistość, w której można odnaleźć wszystko. Jeśli dana firma posiada osobę mogącą poświęcić więcej czasu- prowadzenie kampanii w mediach społecznościowych warto przeprowadzić samodzielnie. To kilka najlepszych i najbardziej popularnych platform, takich jak Facebook, Twitter czy Google +. Jeśli nie ma się nikogo, kto mógłby  zajmować się takimi działaniami należy liczyć się z wydatkiem rzędu 1000 złotych miesięcznie.  Warto jednak inwestować w takie rozwiązania, gdyż obecnie jest to najłatwiejszy i najszybszy sposób dotarcia do klientów w różnym wieku. Poprzez odpowiednie akcje promocyjne można zyskać ogromną popularność i zachęcić nowych klientów do wypróbowania konkretnych usług.

 

Techniki opisane powyżej maja kluczowe znaczenie w rozkręcaniu własnego interesu. Nie należą do propozycji najdroższych, tym bardziej, iż wiele z nich można wykonać samemu. Warto zgłębić temat, by odnieść pożądany sukces.